Planując oświetlenie drogowe należy na samym początku właściwie określić jego funkcję jaką ma spełnić w danym otoczeniu. W zależności od tego czy mamy do czynienia z parkiem, chodnikiem, ścieżką rowerową, parkingiem, skwerem w zabytkowej części miasta, typowym oświetleniem jezdni w małej miejscowości, dużym mieście lub poza ich granicami. W każdym przypadku dobór opraw będzie nieco inny, uwarunkowany nie tylko przez ich parametry, ale również i stylizację, która wpływa na te pierwsze. Jest wiele zagadnień, które należy rozważyć przed dokonaniem doboru konkretnych rozwiązań.
Zarówno podczas wielko budżetowych inwestycji jak i zaopatrywania w oświetlenie dróg prywatnych, kwestia przepisów oraz norm jest ważna. To od niej zależy jakie produkty będą spełniać dane warunki. Ponadto przepisy prawa i wytyczne branżowe powołują się na normy, które wyróżniają różne klasy oświetlenia, a tym samym wymagania wizualne dla danych grup uczestników ruchu. W zależności od przeznaczenia i rodzaju ruchu normy sugerują inne podejście do tematu – np. ciągi piesze i rowerowe, jezdnie ruchu samochodowego, przejścia dla pieszych, parkingi czyli tak zwane obszary konfliktowe.
Każde z tych miejsc posiada inne określone wymagania, co warunkuje dalsze kryteria doboru danych opraw. Ważne, aby dobrze sprecyzować sytuację oświetleniową.
Na wstępie inwestycji kluczowy jest dobór właściwej normy. Przywołane w prawie stosowanie Polskich Norm w zakresie oświetlenia drogowego obecnie nie określa jednoznacznie, która konkretnie norma lub jej wersja powinna być wykorzystana.
Inwestor z projektantem powinni zadecydować, która norma będzie odpowiednia dla ich inwestycji.
Stosowanie najnowszej normy w przypadku nowo projektowanych inwestycji wydaje się oczywiste. W przypadku modernizacji istniejącego obiektu wybudowanego lata temu według już nie aktualnych przepisów, może skutkować automatycznym brakiem możliwości spełnienia surowych kryteriów nowych norm, wykazując konieczność przebudowy całej infrastruktury oświetleniowej podnosząc koszty inwestycji.
Normy serii PN-EN 13201 pt. “Oświetlenie dróg”, niezależnie od wersji, określają różne klasy oświetlenia drogowego. Biorąc pod uwagę dwa podstawowe kryteria badania oświetlenia: luminancja oświetlenia dla ruchu motorowego lub natężenie oświetlenia dla pozostałych sytuacji. Warto zwrócić uwagę na fakt, nie tłumaczenia całej treści przepisów, co może utrudniać projektantom podejmowanie działań. Projektant, wykonawca bądź zamawiający na podstawie wizji lokalnej w terenie oraz po ustaleniach z inwestorem powinien więc prawidłowo określić warunki techniczne inwestycji. Warto odpowiedzieć na pytanie co jest przedmiotem prowadzonej inwestycji oświetlenia, określić stylizację produktu, następnie dobrać właściwą normę i klasę oświetlenia odpowiednią do panującego tam ruchu, bądź wykonywanych tam czynności.
*A więcej merytorycznych informacji o klasach oświetlenia drogowego dowiesz się już w następnym wpisie.
W ofercie naszych rozwiązań znajdziecie państwo produkty dostosowane do spełnienia kryteriów najnowszych jak i starszych norm, Masz do nas jakieś pytanie? Skontaktuj się z naszymi specjalistami, którzy bezpłatnie doradzą Ci oraz pomogą dobrać lampy o najlepszych parametrach spełniające warunki dostosowane do twojej przestrzeni.