Przed rozpoczęciem inwestycji pierwszym krokiem powinien być dobór właściwej normy, na której będziemy się opierać przy projektowaniu. Przywołane w prawie stosowanie Polskich Norm w zakresie oświetlenia drogowego, obecnie nie określa jednoznacznie, która konkretnie norma lub jej wersja winna być stosowania. To sprawia, że powstaje luka, którą inwestor z projektantem bądź wykonawcą powinni wypełnić, decydując się na działanie. Dobór klasy oświetlenia powinien być więc poprzedzony, szczegółowo przeanalizowanym i przemyślanym określeniem warunków otoczenia oraz głównym celom inwestycji.
Przepisy z biegiem czasu i ich nowelizacją są stopniowo zaostrzone. Stosowanie najnowszej normy w przypadku nowo projektowanych obiektów wydaje się oczywiste. Jednakże w przypadku modernizacji istniejącego obiektu wybudowanego niejednokrotnie dziesiątki lat temu, wg. “starych” przepisów lub z całkowitym ich pominięciem wg. praktyk tzw. “doświetlania” dróg, może skutkować automatycznym brakiem możliwości spełnienia surowych kryteriów norm. W takich przypadkach jedynym rozwiązaniem bywa konieczność przebudowy całej infrastruktury oświetleniowej, podnosząc koszty całej inwestycji.
Popularne normy z rodziny 13201 p.t. “Oświetlenie dróg”, niezależnie od wersji (2005 – j. angielski, 2007 – wersja w j. polskim, 2016 – j. angielski), określają różne klasy oświetlenia drogowego, biorąc pod uwagę z reguły dwa podstawowe kryteria badania oświetlenia: luminancja oświetlenia dla ruchu motorowego lub natężenie oświetlenia dla pozostałych sytuacji ruchu pieszego, rowerowego czy stref konfliktowych.
Pomimo upływu ponad 6 lat od wdrożenia normy angielskojęzycznej z 2015 roku, polska wersja nie doczekała się tłumaczenia. W związku z tym pragniemy Państwu po krótce nieco przybliżyć urywek obszernej treści nowych norm.
W rodzinie norm 13201 z 2016 roku (2015 wydanie angielskie) dokonano podziału klas oświetlenia w sposób zbliżony do norm 13201 z roku 2007, podnosząc jednakże poprzeczkę w zakresie poprawy bezpieczeństwa. Dokonano również modyfikacji sposobu obliczeń oświetlenia otoczenia w stosunku do jezdni ruchu motorowego. Nie omówiono tu jednak kwestii przejść dla pieszych, co uzupełniło Ministerstwo Infrastruktury wydając rekomendację p.t. „Wytyczne prawidłowego oświetlania przejść dla pieszych” z 2018 roku.
Wyróżnia się 7 klas oświetleniowych wg. PN-EN 13201-2:2016 oraz dodatkową klasę oświetlenia przejść dla pieszych wg. rekomendacji Ministra Infrastruktury z 2018 roku. Każdą z tych klas przydzielono do odpowiedniej funkcji oraz podzielono na podklasy o odpowiednich poziomach parametrów. Szczegóły doboru, obliczania oraz pomiarów wskazanych w tabelach wartości zawarto w przytoczonych normach i dokumentach.
Nasze oprawy oświetleniowe LED posiadają możliwość dostosowania rozsyłu do wymagań wg klas, poprzez atrybut dostępności różnych optyk w tej samej obudowie. Dzięki czemu możemy oświetlać nie tylko jezdnie i chodniki, ścieżki rowerowe, ale i parkingi oraz przejścia dla pieszych.
Czy już wiesz jakie oświetlenie wybrać? Masz do nas jakieś pytanie? Skontaktuj się z naszymi specjalistami, którzy bezpłatnie doradzą Ci, pomogą dobrać lampy o najlepszych parametrach, spełniające warunki dostosowane do twojej przestrzeni.
Zalecamy zgłosić się do naszego działu projektowego, który przygotuje koncepcje oświetlenia z użyciem opraw drogowych STR.