Jakie światło jest odpowiednie do pracy biurowej?

Zachowanie ergonomii w miejscu pracy jest niezwykle ważne, dlatego kluczowe jest nie tylko odpowiednio przygotowane stanowisko, ale także oświetlenie, które powinno dawać komfort przebywającym w biurze pracownikom. W związku z tym każdy pracodawca musi zadbać o dobre oświetlenie w miejscu pracy. Dobór odpowiednich opraw biurowych jest bardzo ważny dla naszego samopoczucia i zdrowia. Praca w pomieszczeniu źle oświetlonym może skończyć się osłabieniem wzroku, krótkowzrocznością lub trwałym uszkodzeniem wzroku.

Przy doborze oświetlenia ważne jest dostosowanie odpowiedniej ilości światła do danego pomieszczenia. Współcześnie stosowane oświetlenie w pracy biurowej musi być funkcjonalne. Powinno też dawać światło rozproszone i pozbawione kontrastów. Dotyczy to również kontrastu pomiędzy oświetleniem biurka dodatkową lampką a oświetleniem ogólnym.

Jakie oprawy wybrać do biura?

W biurach instaluje się kilka rodzajów oświetlenia tj. ogólne (równomierne oświetlenie), miejscowe (dodatkowe oświetlenie, np. przy biurku) oraz złożone (składające się z oświetlenia ogólnego i miejscowego). Obecnie najlepszym oświetleniem biura są oprawy biurowe LED, gdyż zapewniają bardzo dobrą jakość widzenia, zapobiegają zmęczeniu wzroku, a także pobierają o wiele mniej energii niż tradycyjne źródła światła. Dobrej jakości oprawy biurowe LED są gwarancją dobrego samopoczucia pracowników. Zbyt niskie lub zbyt wysokie natężenie światła może prowadzić nie tylko do chorób układu wzrokowego, ale również skutkować bólami głowy, zmęczeniem i spadkiem energii.

Mimo że nowoczesne źródła LED cechują się nieco wyższymi cenami, to jednak ich zakup jest bardziej opłacalny, m.in. z powodu rzadszej konieczności ich wymiany. Są one najbardziej energooszczędnym rozwiązaniem i o wiele trwalszym niż tradycyjne żarówki. Oprawy biurowe to także istotny element dekoracyjny, który podkreśla charakter wnętrza, dlatego dobrze, aby oprawy wpisywały się w stylistykę wnętrza i dodawały przestrzeni biurowej elegancji.

Jakie są normy i wymogi dotyczące oświetlenia w pracy biurowej?

Wszelkie wytyczne dotyczące oświetlenia w miejscu pracy zawarte są w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie przepisów bezpieczeństwa i higieny w pracy. Ponadto, w normach PN określono dokładne wymagania dotyczące poziomów natężeń światła w biurze w kontekście pomieszczeń i konkretnych stanowisk pracy. Co więcej, stawiają nacisk na konieczność spełnienia potrzeb jakościowych i ilościowych w otoczeniu świetlnym.

Natężenie oświetlenia wyrażane jest w luksach. Przy czym 1 lx jest równy jednemu lumenowi na metr kwadratowy. Z normy PN – EN 12464 – 1 dowiesz się, jaki jest wymagany minimalny poziom natężenia oświetlenia. Dla stanowisk biurowych, gdzie wykonywane są prace projektowe, natężenie światła powinno wynosić 700 lx, dla stanowisk komputerowych i sali konferencyjnych – 500 lx, do pracy w recepcji i przy segregowaniu dokumentów – 300 lx, a w magazynach i archiwach – 200 lx.

facebook